Godox AD200 PRO to kompaktowa lampa błyskowa jakości premium w atrakcyjnej cenie. Jeśli chcesz przenieść swoje studio fotograficzne do plecaka to warto na moment zatrzymać się przy lampach Godox. Szczególnie przy modelu Godox AD200 PRO, który aktualnie jest prawdopodobnie najlepszą przenośną lampą błyskową na rynku.
Zobacz czemu plenerowa lampa błyskowa Godox AD200 PRO, jest warta Twojej uwagi!
Uwaga: Od czasu publikacji tego materiału, na rynku pojawiła się nowa rozbudowana wersja Godox AD200PRO II.
Czy to najlepsza lampa błyskowa dla amatora?
A więc chcesz kupić pierwszą lampę błyskową w plener? Przeszukujesz internet w poszukiwaniu informacji o różnych lampach błyskowych i nagle wyskakuje model AD200 PRO. To niemal idealne rozwiązanie dla początkującego ale również dla zawodowego fotografa.
Co wyróżnia ten model:
- lampa błyskowa o kompaktowych wymiarach i małej wadze – idealne jeśli musimy przenosić nasz sprzęt. Tę lampę zabierzesz ze sobą w niemal każde miejsce. Noszenie profesjonalnych lamp nie zawsze ma sens. A tak mały model, możesz zawsze mieć w torbie fotograficznej (czy z niej korzystasz czy nie)
- modularna budowa lampy – osobno głowica i osobno moduł sterujący z zasilaniem. Możemy korzystać z różnych głowic, zgodnie z potrzebą.
- olbrzymia liczba akcesoriów – to lampa, do której powstało chyba najwięcej modyfikatorów w linii Godox. To stanowi o jej sile, bo dzięki modularnej budowie możemy dopasować lampę do naszych oczekiwań.
- sprawdzona konstrukcja – model na rynku jest od wielu lat, zyskał olbrzymie rzesze klientów. Czyli jeśli szukasz czegoś sprawdzonego, to ten model taki właśnie jest.
- możliwa współpraca z akcesoriami Bowens lub Profoto – jest możliwość współpracy z szeroką gamą studyjnych modyfikatorów światła.
Czy potrzebujesz lampy błyskowej w plenerze?
To pierwsze pytanie, które musimy sobie zadać, czyli czy potrzebujemy i wykorzystujemy lampy błyskowe w plenerze? Osoby tworzące fotografię portretową czy ślubną, na pewno korzystają w plenerze z lamp błyskowych. Więc jeśli chcesz w tym kierunku się rozwijać, prawdopodobnie prędzej czy później będziesz szukał jednej lub kilku lamp.
Kolejną sprawą jest waga takiego zestawu oraz wielkość. Często na miejsce sesji musimy dojść pieszo, a noszenie dużych ciężkich zestawów wymaga dodatkowej osoby. Czemu? Jeśli przeniesiesz tony swojego sprzętu na miejsce sesji, nie chcesz być zmęczony jeszcze przed rozpoczęciem pracy. Tu warto pomyśleć o zachowaniu złotego środka, czyli minimalna waga, minimalna wielkość jest pomocne w terenie.
Mobilność czy moc lampy błyskowej?
Jeśli robisz zdjęcia w plenerze, to mobilność twoich lamp jest bardzo istotnym czynnikiem wpływającym na zakup. Przeważnie w plenerze nie mamy ani zasilania z gniazdka, ale często jest utrudnione dojście na miejsce sesji. Jeśli korzystamy z lamp w plenerze warto kupić lampy lekkie, działające długo na akumulatorach oraz na tyle mocne, by wystarczyły do naszych projektów.
Kompromis między mocą a wagą – co wybierzemy, mocniejsze lampy ale zajmujące dużo miejsca, wymagające od nas noszenia dodatkowej torby, a może słabsze lampy, które spakujemy do jednego plecaka z aparatem i obiektywami? Co jest dla nas ważniejsze? Oczywiście na to pytanie musimy sobie odpowiedzieć sami.
Ile warto wydać na lampy błyskowe?
Na rynku są dostępne specjalistyczne lampy błyskowe, które kosztują z całym systemem dziesiątki tysięcy dolarów. Ale również znajdziemy dużo tanich lamp, których niestety jakość światła i budowy pozostawia wiele do życzenia.
Warto wybrać sprzęt sprawdzony, bezawaryjny oraz w takim budżecie z jakim czujesz się komfortowo. Lepiej odrobinę dopłacić ale mieć lampę na lata, niż zaoszczędzić kilkaset złotych i borykać się z awariami oraz niedoskonałym światłem z lampy.
Jak zawsze listę zakupową dyktuje nam budżet. Jeśli zarabiasz na jednym zleceniu 20 tysięcy złotych, to cena nie gra roli, jednak gdy bliżej tobie do 500-1000zł to inaczej patrzysz na cenę systemu.
Idealnie by było kupić najlepszą lampę na rynku a nie wydać zbyt dużo. I tu pojawia się bohater tego artykułu – Godox AD200 PRO, która kosztuje około 2000-2500zł i jednocześnie oferuje niesamowitą uniwersalność i jakość (w tej cenie). To lampa, która dzięki modułowej budowie oraz niezliczonej liczbie akcesoriów i modyfikatorów stała się prawdopodobnie najpopularniejszą lampą na rynku.
Oczywiście najdroższe systemy będą ładniejsze, wyposażone w lepsze komponenty tylko czy tak bardzo odczujesz różnicę? Na początku zabawy z lampami błyskowymi, raczej jej nie znajdziesz!
Godox AD200 PRO – czyli studio w plecaku
Lampa błyskowa jest na rynku już dłuższy czas, ale jej pozycja jest nadal niezachwiana przez innych producentów. Jest bardzo popularnym wyborem (również dla fotografów zawodowych). Czemu jest tak dobrym wyborem? Bardzo dobra jakość błysku, przyzwoite zasilanie z akumulatora oraz milion akcesoriów dodatkowych.
Systemowość, spora liczba akcesoriów oraz mobilność. Tak można podsumować zestaw zbudowany w oparciu np. o lampy Godox AD200 PRO.
Kup AD200Pro TTL
Godox AD200 PRO – przenośna lampa błyskowa warta uwagi?
To aktualnie bardzo popularny produkt, który trafił do torby nie tylko amatorów ale również profesjonalistów. Nie zależnie czy traktujesz fotografię hobbystycznie czy jako zawód – ta lampa powinna spełnić Twoje oczekiwania.
Co sprawia, że ten model jest tak popularny? Oczywiście adekwatnie niska cena, dobra bateria oraz duża liczba akcesoriów. Lampę możemy zamontować niemal na każdym statywie. Bez zbędnych kabli, dzięki zasilaniu z wbudowanego akumulatora, możemy pracować w każdym plenerze bez potrzeby dostępu do prądu.
Dwie głowice błyskowe w zestawie
W cenie lampy dostajemy dwie głowice (Głowica typu A oraz B). Uniwersalna głowica Speedlight – palnik reporterski, ze światłem modelującym LED oraz głowica studyjna pod akcesoria studyjne. Obie głowice pomogą nam skorzystać z lampy w najlepszy dla nas sposób. Takie rozwiązanie pomaga nie tylko zaoszczędzić, ale sprawia że już na starcie nasz system daje znaczne możliwości dalszej rozbudowy.
Jeśli kochamy pracę na lampach reporterskich, to głowica standardowa nam w tym pomoże. Jeśli natomiast jesteśmy przyzwyczajeni do pracy z lampami studyjnymi, możemy skorzystać z głowicy studyjnej oraz adaptera (do dokupienia osobno) systemu Bowens.
Dodatkowe głowice – system modularny Godox’a
Ale to nie koniec, bo dodatkowo do lampy możemy dokupić kolejne głowice, rozwijające ten system. Tak modularny system sprawia, że możemy wykorzystać lampę w naprawdę większości projektów fotograficznych.
Godox H200R – okrągła głowica błyskowa
Prawdopodobnie najciekawszy upgrade do przenośnego zestawu Godox. Wiele osób, woli lampy bez typowej soczewki Fresnela, ale dającej zmiękczone światło. No i mam to H200R – okrągła głowica o mocy 200Ws – alternatywa dla standardowej głowicy (głowica Godox H200 – z soczewką Fresnela).
Sama głowica daje identyczną moc co podstawowe głowice reporterska lub bulb (studyjna). Jednocześnie zmienia rozłożenie światła. Teraz światło modelujące LED posiada 3 ustawienia jasności (standardowa głowica posiada jedną stałą moc). Światło modelujące w okrągłej głowicy jest jaśniejsze od standardowej wersji, jednak nadal nie jest mega mocna.
Co ciekawe do głowicy możemy dokupić zestaw akcesoriów modelujących AK-R1. Wygląda ten zestaw bardzo fajnie i wydaje się to być uzasadniony zakup, jeśli korzystamy z systemów modelujących.
Godox AD-B2 – połącz 2 lampy AD200 PRO w jedną
Czasem potrzebujemy pracować z akcesoriami studyjnymi oraz potrzebujemy większą moc lampę o podwójnej mocy. Dzięki tej głowicy otrzymamy 2x mocniejszą lampę studyjną (plenerową), o mocy 400Ws. Jeśli mamy dwie lampy i chcieli byśmy podwoić moc, uzyskując kompaktową lampę 400Ws.
Idealne rozwiązanie dla rozpraszaczy z montażem typu Bowens (standard studyjny). Jedna głowica z dwoma palnikami, do której dołączamy dwa korpusy naszych lamp. Dzięki takiemu rozwiązaniu z 4 lamp, utworzymy dwie lampy studyjne mocy 400Ws oraz z montażem akcesoriów studyjnych. Oczywiście, wszystko zasilane ze standardowych akumulatorów.
Godox AD-L głowica światła ciągłego LED
Głowica AD-L pozwala zmienić naszą lampę błyskową w lampę światła ciągłego. Jeśli szukasz małej lampy LED np. do filmowania, to ta głowica może być ciekawym dodatkiem. Oczywiście, ma dużo mniejszą moc niż dedykowane oświetlenie ciągłe. Niemniej może się czasem przydać.
Lampa LED może być przydatna, jednak nie powinniśmy się spodziewać wielkiej mocy po głowicy AD-L. Mimo wszystko najlepsze w lampie AD200 Pro to światło błyskowe.
Modyfikatory światła i adaptery dla AD200 PRO
Jedną z ważniejszych zalet modelu jest szeroka liczba dedykowanych modyfikatorów światła. Sprawia to, że fotografia z tymi lampami, dzięki modyfikacją pozwala nam na uzyskanie różnych efektów. Tak wielka liczba akcesoriów sprawia, że wielu fotografów profesjonalnych decyduje się na skorzystanie również z tych lamp. Modyfikatory możemy kupić zarówno od firmy Godox, ale również od firm tworzących je specjalnie dla tego modelu lampy błyskowej.
Możemy wybrać modyfikatory strumienia światła, softboxy, parasolki, żele kolorystyczne oraz różne systemy montażu akcesoriów (Bowens oraz niepełna oferta modyfikatorów Profoto).
Godox S2 – czyli Bowens dla AD200
Godox S2 umożliwia montaż akcesoriów na bagnecie Bowens. Czyli jeśli chcemy do naszej lampy podpiąć np. softbox czy czaszę studyjną od systemu Bowens, to dzięki montażowi S2 (ramce) możemy to zrobić. To jeden z ważniejszych elementów, jeśli chcemy korzystać z softboxu i innych modyfikatorów w plenerze.
Oczywiście Godox S2 jest również kompatybilny z każdą głowicą błyskową marki Godox wykorzystującą ten system.
Godox Profoto – adapter pod Profoto
Jeśli posiadamy modyfikatory marki Profoto dzięki adapterowi możemy je podpiąć do lampy Godox AD200 PRO (z palnikiem studyjnym). To bardzo wygodne rozwiązanie, jeśli w studio korzystamy z lamp Profoto to w plenerze, możemy skorzystać z tanich lamp marki Godox.
Adapter Godox S-R1
Akcesiria Godox AK-R1
Godox AD-M – mini reflektor dla lamp AD200
Godox EC200 – kabel przedłużający
Wady modelu Godox AD200 PRO
Oczywiście nie ma idealnej lampy błyskowej, Godox AD200 PRO posiada również swoje ograniczenia i wady. Musieliśmy również napisać o tym aspekcie lamp, by Twój wybór był świadomy. Zestawiliśmy najważniejsze wady modelu z serii AD.
Co się nie udało – wady lampy błyskowej:
- długi czas ładowania – do ponownego wyzwolenia lampy (kolejnego błysku) często potrzeba, aż 1,8s. To dłuższy czas, niż wyższe modele marki Godox – jeśli pracujesz szybko i potrzebujesz krótkiego czasu ładowania, to ten model może nie być dla Ciebie.
- przegrzewająca się lampa – często model przegrzewa się, szczególnie podczas pracy w ciepłe dni. Czasem musimy zrobić sobie wymuszoną przerwę, na ostygnięcie naszych lamp. Jeśli na zlecenie mamy mało czasu w danej lokalizacji, oczekiwanie na schłodzenie nie jest najlepszym rozwiązaniem.
- moc to tylko 200Ws – do portretu twarzy (headshots), moc 200Ws wystarczy – jednak gdy chcemy oświetlać większą część pleneru oraz całe sylwetki modela/modeli to moc jest za mała. Oczywiście, możemy skorzystać z kilku lamp AD200 PRO – ale często 200Ws w dużym słońcu nam nie wystarczy.
Najlepsze alternatywy dla AD200 PRO?
Oczywiście Godox AD200 PRO ma również wady (napisaliśmy wyżej). Jeśli poszukujesz mocniejszych lamp błyskowych warto spojrzeć na alternatywne modele. Na szczęście marka Godox oraz inne firmy, wciąż wypuszczają nowe mocniejsze (ale wciąż kompaktowe) wersje swoich lamp błyskowych. Przejrzymy najciekawsze modele, które mogą być świetną alternatywą.
Godox AD300 PRO TTL
Jeśli ograniczenia tego modelu, sprawiają że szukasz czegoś innego świetną alternatywą może być model AD300 PRO TTL. To lampa o mocy 300Ws w dość kompaktowej budowie. Nie jest może tak lekki i mały jak 200’tka ale zdecydowanie mniejszy od większych plenerowych lamp i wciąż mobilny.
Westcott FJ200
Geekoto GT-250