Borderline Modernity to prezentowana we Włoskim Instytucie Kultury w Warszawie i w Fundacji Archeologia Fotografii wystawa włoskiej fotografki Giovanny Silvy, która bada architekturę oraz współczesne miasta na Sycylii i w Polsce. Te dwa obszary geograficzne na obrzeżach Unii Europejskiej mają złożony stosunek do nowoczesności i architektury powstałej po II wojnie światowej. Na Sycylii architektura ta jest często związana z niekontrolowanym rozwojem urbanistycznym i przemysłowym, niepozbawionym działań hochsztaplerskich, podczas gdy w Polsce w tym samym okresie architektura była również narzędziem politycznym związanym z ideologią socjalistyczną.

Twórczość fotograficzna Giovanny Silvy oferuje oryginalne i antymonumentalne spojrzenie na architekturę. Autorka poszukuje istoty przestrzeni i budynków w pozornie nieistotnych szczegółach, które ujawniają prawdziwe życie, jakie się w nich toczy. Silva fotografowała nowoczesną architekturę w różnych miastach we Włoszech i za granicą, opublikowała liczne książki na ten temat. W ostatnich latach dokumentowała nowoczesną architekturę Sycylii, a jej prace w większości nie były jeszcze prezentowane. Krajobraz uchwycony przez Silvę obejmuje odważną i śmiałą, czasem cichą architekturę powojenną, zaprojektowaną przez lokalnych i zagranicznych architektów. Reprezentuje ona ideę nowoczesności, która odsuwa Sycylię od stereotypów związanych z jej grecką, rzymską, arabsko-normańską lub barokową przeszłością.

Zdjęcia Sycylii wystawione we Włoskim Instytucie Kultury w Warszawie są powiązane z fotografiami poświęconymi powojennej architekturze pięciu polskich miast – Warszawy, Wrocławia, Krakowa, Katowic i Tychów – wykonanymi podczas podróży badawczej fotografki w okresie od marca do maja 2025 roku. W Polsce Silva bada architekturę socjalistyczną powstałą od końca II wojny światowej do upadku muru berlińskiego w 1989 roku. Jej prace są interpretacją dorobku architektonicznego tego okresu i jego stylów, od racjonalizmu i socrealizmu po postmodernizm, która przyczynia się do opisu różnych okresów politycznych, od stalinizmu po nadejście Solidarności. Projekt fotograficzny poświęcony Polsce jest wystawiony w Fundacji Archeologia Fotografii, gdzie zdjęcia Silvy są zestawione z fotografiami tej samej architektury autorstwa polskich fotografów: Marii Chrząszczowej, Mariusza Hermanowicza, Tadeusza Sumińskiego i Antoniego Zdebiaka, których archiwum przechowuje fundacja, w ramach wystawy pozwalającej uchwycić historyczną ewolucję fotografowanych budynków.

Kuratorami wystawy są Pietro Airoldi i Izabela Anna Rzeczkowska-Moren, członkowie grupy :AFTER, której działalność skupia się na debacie dotyczącej architektury na Sycylii. Projekt fotograficzny między Włochami a Polską jest realizowany przez Włoski Instytut Kultury w Warszawie przy wsparciu Dyrekcji Generalnej ds. Kreatywności Współczesnej Ministerstwa Kultury oraz Włoskiego Instytutu Kultury w Krakowie. Wystawa jest realizowana we współpracy z Fundacją Archeologia Fotografii w Warszawie.

Wernisaż odsłony wystawy prezentowanej we Włoskim Instytucie Kultury w Warszawie odbędzie 24 lipca 2025 (czwartek), godz. 18:00. Czas trwania wystawy: 24.07.2025 – 22.09.2025. Miejsce: Włoski Instytut Kultury w Warszawie, ul. Marszałkowska 72, 00-545.

Wystawa będzie otwarta w Warszawie od lipca do września 2025 r., następnie w odnowionej wersji zostanie przeniesiona do Włoskiego Instytutu Kultury w Krakowie, gdzie będzie można ją oglądać od października do listopada 2025 r.

Kolofon

Artystka: Giovanna Silva

Pomysłodawcy i kuratorzy: Pietro Airoldi i Izabela Anna Rzeczkowska-Moren

Projekt promowany przez: Włoski Instytut Kultury w Warszawie

Realizacja projektu możliwa dzięki wsparciu: Dyrekcji Generalnej ds. Kreatywności Współczesnej Ministerstwa Kultury, i dzięki wsparciu: Włoskiego Instytutu Kultury w Krakowie

We współpracy z: Fundacją Archeologia Fotografii, :AFTER, Fondazione Studio Rizoma

Art direction i design: Olivia Lynk i MariaTeresa Daniele

  • Wernisaż: 26 lipca 2025 (sobota), godz. 18:00.
  • Przed inauguracją wystawy, o godzinie 16:00 odbędzie się warsztat poświęcony przechowywaniu archiwów fotograficznych. Wstęp wolny, bez rezerwacji.
  • Czas trwania: 26.07.2025 – 07.09.2025
  • Godziny otwarcia: poniedziałek – czwartek: 11-17, piątek: 15-19, sobota – niedziela: 11-16
  • Miejsce: Fundacja Archeologia Fotografii, ul. Chłodna 20, Warszawa

Projekt jest zwycięzcą konkursu: „Konkurs publiczny dotyczący promocji włoskiej fotografii za granicą 2025”, którego organizatorem jest Dyrekcja Generalna ds. Kreatywności Współczesnej Ministerstwa Kultury.

Publikacja sponsorowana

Podziel się swoją opinią