Sony rozwija ekosystem Networked Live do zdalnej i rozproszonej produkcji

Sony rozwija ekosystem Networked Live, wprowadzając nowe produkty i rozwiązania do zdalnej i rozproszonej produkcji. Nowości Sony obejmują moduł zdalnej produkcji, umożliwiający transmisję sygnału wideo w wysokiej jakości przez sieć 5G, oraz mikser do produkcji hybrydowych oparty na oprogramowaniu.

Firma Sony zapowiedziała wprowadzenie dwóch nowych produktów z systematycznie rozwijanego ekosystemu Networked Live: modułu zdalnej produkcji CBK-RPU7, umożliwiającego transmisję wysokiej jakości sygnału wideo ​ przez sieci 5G oraz software’owego miksera M2L-X, przeznaczonego do użytku lokalnego lub w chmurze. Oprócz tego Sony modernizuje wybrane produkty Networked Live już obecne na rynku. Wprowadzając wszystkie te ulepszenia, Sony konsekwentnie urzeczywistnia swoją wizję połączenia hybrydowego przetwarzania (lokalnie i w chmurze) z łącznością sieciową dla usprawnienia logistyki i opłacalności newralgicznych produkcji na żywo.

Premiera ekosystemu Networked Live, obejmującego rozwiązania, produkty, usługi i partnerów, miała miejsce podczas zeszłorocznych targów IBC 2022. Ekosystem ten powstał, by umożliwić optymalne i bezproblemowe łączenie, wykorzystywanie i udostępnianie kluczowych zasobów produkcyjnych (dotyczy to zarówno miejsc, osób jak i systemów przetwarzania) – ​ niezależnie od ich fizycznej lokalizacji. Opiera się on na trzech filarach funkcjonalnych: orkiestracji sieci i zasobów, transporcie multimediów oraz hybrydowym przetwarzaniu i prowadzeniu działalności. Zapowiedziane dziś ulepszenia dotyczą wszystkich trzech filarów. 

Orkiestracja sieci i zasobów – ciągłe unowocześnianie 

Orkiestracja sieci i zasobów obejmuje konfigurowanie sprzętu i sterowanie przepływem multimediów w sieciach LAN, WAN, 5G lub w chmurze. 

Należąca do Sony Group firma Nevion stale doskonali swoją flagową platformę orkiestrującą multimedia o nazwie VideoIPath, między innymi poprzez rozszerzanie zdolności tej platformy do orkiestracji sieci. Jednym z osiągnięć firmy Nevion jest wdrożenie platformy VideoIPath w chmurze i zarządzanie połączeniem między ziemią a chmurą. Podczas niedawnej koronacji króla Karola III Nevion uczestniczył również w weryfikacji koncepcji (proof-of-concept) dynamicznego nadawania priorytetów sygnałom multimedialnym transmitowanym na żywo łączami 5G. 

Ostatnie miesiące przyniosły dalszy rozwój wizji firmy Nevion zakładającej łączenie najnowocześniejszych metod orkiestracji sieci z nowymi sposobami wspierania działalności nadawczej przez infrastrukturę opartą na łączach IP. Platforma VideoIPath wzbogaciła się o kilka nowych właściwości upraszczających pracę w środowiskach, w których modele działania są o wiele bardziej dynamiczne. W rezultacie klienci mogą wykorzystać elastyczność technologii IP do poprawy efektywności pracy.  

Transport multimediów – nowy moduł zdalnej produkcji i inne

Transport multimediów obejmuje niezawodne i bezpieczne przesyłanie obrazu, dźwięku i danych w czasie rzeczywistym w sieciach LAN, WAN i 5G. 

Na targach NAB 2023 miała miejsce premiera procesora Media Edge do transportu w sieciach WAN: Sony NXL-ME80. Jest to pierwszy produkt z nową technologią kodowania Sony HEVC Ultra Low Latency o bardzo małych opóźnieniach, która łączy wysoki współczynnik kompresji, bardzo małe opóźnienia i zapewnia najwyższej jakości obraz w zdalnych i rozproszonych produkcjach na żywo.

W kodek HEVC o bardzo małych opóźnieniach wyposażony jest także nowy moduł zdalnej produkcji CBK-RPU7. Wymiary tego urządzenia umożliwiają instalację na kamkorderach i kamerach pracujących w terenie, na przykład przy użyciu systemu mocowania akumulatora V-lock, i podłączanie łączem SDI. Powstające w ten sposób lekkie rozwiązanie do produkcji na żywo w terenie jest idealne do użytku w sieciach 5G (*2) (razem z modemem), ale znajdzie też zastosowanie w sieciach przewodowych o ograniczonej przepustowości. W środowisku produkcyjnym koder CBK-RPU7 pracuje w parze z procesorem NXL-ME80, odpowiedzialnym za dekodowanie sygnału.

W ostatnich miesiącach kilka nowych funkcji pojawiło się również w węźle o definiowanej programowo konfiguracji, Nevion Virtuoso. Rozszerzą one obecne, niebagatelne już możliwości transportu i przetwarzania multimediów. Obecnie Virtuoso obsługuje transmisję obrazu w formacie JPEG XS w kontenerach TS (VSF TR-07) oraz zgodnie ze standardem ST 2110 (VSF TR-08). Umożliwia szybkie, niezakłócone przełączanie, wymagane zwykle na przykład podczas regulacji obrazu z kamer, i pozwala stosować konwersję koloru 3D-LUT jako element konwersji w górę, w dół, krzyżowej (UDC) a także konwersji HDR/SDR. Wszystkie te rozwiązania są dostępne w węźle klasy operatorskiej Virtuoso MI, jak również w mniejszej, ogłoszonej na targach NAB 2023 wersji Virtuoso RE, na które można już składać zamówienia.

Nowy mikser oparty na oprogramowaniu i inne

Określenie „przetwarzanie i działania hybrydowe” oznacza łączenie produkcji lokalnych i w chmurze, odpowiednio do potrzeb. Nowy, software’owy mikser M2L-X rozwija znaną już platformę i system obsługi chmurowego miksera Sony M2 Live. Umożliwia zdalne miksowanie obrazu i dźwięku, dodawanie elementów graficznych i użycie innych funkcji — wszystko zdalnie, w czasie trwania programu na żywo. 

Mikser M2L-X działa jako samodzielne oprogramowanie w wirtualnej chmurze prywatnej (VPC) lub lokalnie. Można go obsługiwać za pomocą graficznego interfejsu użytkownika (GUI), panelu sterowania z serii ICP-X lub urządzeń innych producentów, takich jak Stream Deck firmy Elgato. Z punktu widzenia operatora oznacza to więcej elastyczności i możliwości reagowania w czasie produkcji na żywo.  

Mikser M2L-X można wdrożyć równolegle ze skalowalnym mikserem produkcyjnym Sony MLS-X1, tworząc hybrydowy system przetwarzania, obsługiwany w zunifikowany sposób za pomocą popularnych paneli ICP-X7000 (*4). Dzięki takiej konfiguracji operator nie musi się zastanawiać, gdzie odbywa się rzeczywiste przetwarzanie i czy wykonuje je sprzęt, czy oprogramowanie. Zwiększa to elastyczność pracy i pozwala wykorzystywać najlepsze zasoby niezależnie od miejsca, pory i skali. Otwarty interfejs miksera M2L-X umożliwia integrację z obecnymi systemami produkcji na żywo na potrzeby zaawansowanych zastosowań graficznych, miksowania dźwięku, trybu multiview itp. 

Firma Sony poinformowała także, że od stycznia 2024 r. skalowalny mikser produkcyjny MLS-X1 będzie obsługiwał łącza SDI. Dzięki wprowadzeniu wejścia i wyjścia SDI użytkownicy ekosystemu Sony Networked Live mogą teraz przejść od środowiska opartego wyłącznie na SDI do mieszanego środowiska SDI-IP, a docelowo do środowiska z samymi łączami IP. ​ Jedna konfiguracja bazowa (ang. island) może służyć do równoległej realizacji wielu wdrożeń logicznych, łączonych później w inne lub większe miksery, odpowiednio do zmieniających się wymagań produkcji. 

Podczas targów NAB firma Sony wprowadziła adapter sieciowy do sterowania kamerą CNA-2, który umożliwia monitorowanie, konfigurowanie i obsługę kamer Sony w całej sieci. Urządzenie to pozwala integrować systemy kamer z systemami do zdalnej i rozproszonej produkcji. Teraz firma Sony wprowadza trzy nowe licencje na oprogramowanie adaptera CNA-2: HZC-RCPCN2, HZC-GWCN2 i HZC-MSUCN2. Dzięki nim użytkownicy adaptera CNA-2 mogą zdalnie konfigurować i obsługiwać wiele kamer w sieci. 

Podziel się swoją opinią

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *